Wczytuję dane...

Prada – imperium mody włoskiej i najpopularniejsze okulary na świecie

Prada Linea Rossa
Aktor Jake Gyllenhaal w kampanii Prada Linea Rossa. Źródło zdjęcia: prada.com

Dom mody Prada znają i cenią wszyscy. Licząca sobie już ponad 100 lat marka od wielu dekad stanowi centralny punkt świata mody włoskiej. Prada idzie zawsze swoją drogą, przeciera nowe szlaki, a w swojej innowacji staje się punktem odniesienia dla wszystkich projektantów. Niemała w tym wszystkim zasługa Miucci Prady – słynnej projektantki oraz wnuczki założyciela domu mody, która zapewniła marce bezprecedensowy, ogólnoświatowy sukces. Dom Mody Prada i jego twórcy mają interesującą historię, a ostatnia kolekcja okularów przeciwsłonecznych i korekcyjnych podbija międzynarodowe rynki i ostatnio stała się jedną z popularniejszych na świecie.

Początki prestiżu – pierwsze lata marki Prada

Początki luksusowej włoskiej marki Prada sięgają roku 1913, kiedy to Mario Prada założył swój pierwszy butik w Mediolanie. Początkujący biznesmen był już wówczas wyspecjalizowanym projektantem zajmującym się wyrobem skórzanych akcesoriów podróżnych, szczególnie toreb, kufrów i walizek. Butik zlokalizowany w słynnej mediolańskiej Galleria Vittorio Emanuele II rozwijał się prężnie i szybko zjednywał sobie nowych klientów, przyciągniętych jakością oraz rzemieślniczym kunsztem Mario Prady. Dziś miejscu dawnego butiku znajduje się jedno z najsłynniejszych centrów marki Prada.

Prawdziwy sukces nadszedł w roku 1919, kiedy to sklep Fratelli Prada (pod takim szyldem działał wówczas butik Mario Prady) stał się oficjalnym dostawcą dóbr skórzanych dla włoskiej rodziny królewskiej. Tym samym marka zdobyła błyskawiczną popularność pośród arystokracji oraz wyższej klasy średniej, stając się jednocześnie jednym z najistotniejszych lokalnych producentów dóbr luksusowych.

Prada Eyewear
Źródło zdjęcia: prada.com

Miuccia Prada – architektka sukcesu

Mario Prada planował uczynić dziedzicem marki swojego syna, który jednak nie czuł się pewnie w świecie biznesu i ani myślał przejmować schedę po ojcu. Następczynią założyciela Prady została więc jego córka – Luisa Prada. Kobieta przez blisko 20 lat zarządzała założoną przez patriarchę rodu firmą, prężnie rozwijając ją na rynku włoskim i dbając o ustanowioną przez ojca tradycję.

Niewątpliwie jednak za Pradę, jaką znamy dzisiaj odpowiada przede wszystkim Miuccia Prada – postać nietuzinkowa i obdarzona niezrównanym, projektanckim talentem. Wnuczka Mario Prady już od wczesnych lat zdradzała swoje ekscentryczne i eklektyczne zainteresowania. Kobieta wyspecjalizowała się w naukach politycznych, uzyskując nawet doktorat z tej dziedziny. Jednocześnie trenowała się w zawodzie mima i przez pewien czas występowała w zespole teatralnym. Gdy jednak wystąpiła konieczność wsparcia rodzinnego biznesu, porzuciła plany aktorskie i rozpoczęła swoją karierę modową.

Miuccia Prada dołączyła do rodzinnej firmy w roku 1975. Przez kilka lat wspierała swoją matkę Luisę w tworzeniu nowych projektów, by niedługo później zastąpić ją na stanowisku właścicielki i głównej dyrektorki kreatywnej. W tym samym czasie kobieta poznała Patrizio Bertelliego – młodego przedsiębiorcę i projektanta handlującego własnymi dobrami skórzanymi. Pierwotna rywalizacja oraz wzajemne oskarżenia o plagiat pomiędzy Miuccią a Patrizio przemieniły się w przyjaźń, a wkrótce także i współpracę. Narodził się podział prac, który niewątpliwie stał się jedną z podstaw sukcesu firmy. Bertelli ze swoją żyłką biznesową, skutecznie nawigował Pradę na rynku i zajmował się stroną finansową. Natomiast Miuccia skupiała się na tym, w czym była najlepsza – szyciu i projektowaniu artystycznie innowacyjnych kreacji. Idealna synergia pomiędzy sztuką a komercją do dnia dzisiejszego stanowi jeden ze znaków rozpoznawczych domu mody Prada.

To właśnie podczas ery Miucci narodziła się wielkość marki Prada, jaką znamy dzisiaj – rozpoznawanej i kochanej na całym świecie. W roku 1979 marka zaczęła produkcję eleganckiego obuwia damskiego, dziś słynnego i pożądanego przez wszystkie estetki oraz posiadaczki dobrego smaku. Do katalogów marki dodała również słynące z oryginalności estetycznej kolekcje prêt-à-porter, a także odzież i akcesoria męskie. Rozwinęła także działalność Prady o szereg dodatkowych akcesoriów, do których należały również torebki damskie Prada, które w latach 80 stały się kultowe na całym świecie i do dnia dzisiejszego cieszą się niezrównaną popularnością.

Prada 16RS
Źródło zdjęcia: prada.com

Okulary Prada – nie tylko prêt-à-porter

Od lat 90 dom mody Prada stanowi jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli stylu. Miłośnicy i miłośniczki mody cenią włoskiego producenta za ekskluzywne torby, obuwie i odzież prêt-à-porter. Dom mody Prada oferuje jednak w swojej ofercie również wybór oryginalnych oprawek do okularów korekcyjnych oraz okulary przeciwsłoneczne. Prada weszła na rynek optyczny w roku 2000 i od razu podbiła go swoimi wyjątkowymi projektami okularów oraz własną stylistyką, którą z czasem zaczęli naśladować inni.

Okulary marki Prada cechują się tym, za co rzesze ludzi na całym świecie od wielu lat kochają włoski dom mody. Oferowane przez Pradę oprawki charakteryzują się najwyższą jakością wykonania oraz skrupulatnością techniczną, która gwarantuje im wytrzymałość, komfort noszenia oraz idealne dopasowanie do twarzy właściciela lub właścicielki. Jednocześnie stanowią odzwierciedlenie wyjątkowego gustu oraz poczucia estetycznego Miucci Prady. Podobnie jak inne dzieła projektantki, również okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne jej domu mody stanowią mieszankę rozmaitych elementów, które w rękach mniej doświadczonej artystki zmieniłyby się niewątpliwie w groteskową karykaturę. Wkład Miucci Prady czyni z nich jednak wysublimowany mariaż klasyki i nowoczesności, funkcjonalności i designu, stylu vintage i artystycznego futuryzmu, hermetycznej elegancji i popularnych rozwiązań. Można powiedzieć, że także w branży okularowej marka Prada kreuje trendy i wyznacza styl, a każda nowa kolekcja stanowi duże wydarzenie.

Okulary przeciwsłoneczne Prada - bestseller PR 17WS
Vincent Cassel w sesji zdjęciowej nowej kolekcji Prada Eyewear. Źródło zdjęcia: prada.com

Innowacja, wysoka jakość rękodzieła oraz wyrazisty charakter od zawsze stanowiły znaki rozpoznawcze włoskiego domu mody. Widzimy do również w przypadku okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych Prady, które są ręcznie wykonane, prezentują niespotykane kształty oraz design i zdecydowanie podkreślają swój indywidualistyczny, nieprzystający do obowiązujących trendów charakter. Widzimy to między innymi w ostatniej kolekcji okularów przeciwsłonecznych Prada, której flagowy model PR 17WS, łączący oryginalny, wąski kształt z masywną ramką, z marszu stał się bestsellerem.

Geometryczne zauszniki tego i innych modeli z tej kolekcji oddają ponadto hołd klasycznemu, trójkątnemu logo Fratelli Prada, które samo odnosi się do klasycznych, metalowych zamknięć walizek stosowanych w pierwszych projektach Mario Prady. Najnowsze projekty wkomponowują to logo w błyskotliwy sposób, czyniąc z niego bezpośrednio zwracający uwagę, przyciągający spojrzenie element zausznika. Jak już mówiliśmy, połączenie eleganckich zdobień z funkcjonalnością w jednych projektach to znak rozpoznawczy włoskiego domu mody.

Mówiąc o okularach Prada nie sposób nie wspomnieć również o kolekcji Prada Linea Rossa, wyróżniającej się słynnym znakiem rozpoznawczym pod postacią czerwonego paska z nazwą domu mody. Okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne z kolekcji Prada Linea Rossa stanowią przykład nowoczesnego, miejskiego stylu. Jednocześnie czerpią również z estetyki, wygody i wytrzymałości okularów sportowych, dzięki czemu z łatwością dotrzymają kroku nawet najbardziej dynamicznym Klientom i Klientkom.

Prada Sport - Linea Rossa
Źródło zdjęcia: prada.com

Miu Miu, czyli młodsza siostra Prady

W roku 1992 Miuccia Prada, wiedziona chęcią stworzenia bardziej przystępnych oraz personalnych projektów i stylizacji, otworzyła równoległą markę Miu Miu. Nazwa tej linii pochodzi od przydomka nadanego Miucci przez rodzinę i najbliższych. Przez koncentrację na młodszych Klientkach oraz niewymuszonej, casualowej formie, Miu Miu zwykło się również określać “młodszą siostrą Prady”.

Poprzez Miu Miu Miuccia Prada wyraża również najważniejszy aspekt swojej filozofii dotyczącej mody. Ma ona być bezpretensjonalna, unikać snobizmu oraz być dostępna dla wszystkich, aby każdy mógł wyrazić swój oryginalny charakter oraz gust wybierając dla siebie modne i unikalne ciuchy. Lekkość i powiew świeżości zaobserwować można było już w pierwszej kolekcji spod szyldu Miu Miu, która inspirowana była... Dzikim Zachodem i odzieżą kowbojską.

Miu Miu
Źródło zdjęcia: miumiu.com

Te same idee realizowane są również w ramach okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych Miu Miu. Optyczna kolekcja autorskiej marki skupia się przede wszystkim na trzech kategoriach okularów. Pierwszą z nich są oprawki o oryginalnych, ekscentrycznych designach. Okulary z tej linii cechują się wykorzystaniem wyrazistych kolorów, zdobieniami oraz innowacyjnym podejściem do klasycznych kształtów. Doskonale sprawdzą się one w przypadku Klientek, które chcą zwrócić uwagę niekonwencjonalnym akcesorium lub dopełnić codzienną stylizację nietypowym dodatkiem.

Drugi typ okularów Miu Miu to oprawki o klasycznych, eleganckich kształtach, które przyciągają spojrzenie wysoką jakością wykonania oraz wyrazistością złotego logo znajdującego się na zausznikach. To idealny wybór dla Klientek poszukujących czegoś do eleganckiej, biznesowej stylizacji.

Na trzecią kategorię okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych Miu Miu składają się najbardziej casualowe, prostolinijne oraz młodzieńcze modele oprawek. Okulary należące do tej grupy łączą miejski styl i wyraziste zdobienia z dziewczęcą lekkością i młodzieńczym charakterem. Pozostają zarazem subtelne i bezpośrednie, dzięki czemu doskonale sprawdzą się na przykład w przypadku stylizacji wakacyjnych.

Pomiędzy modą a sztuką – Prada jakiej nie znacie

Miuccia Prada i Patrizio Bertelli to nie tylko zespół składający się z utalentowanej projektantki oraz doświadczonego przedsiębiorcy, ale również duet pasjonatów, kolekcjonerów i mecenasów sztuki. Innowatorzy stojący na czele włoskiego domu mody Prada pozostają pod stałym wpływem sztuki nowoczesnej, wspierają nowych artystów oraz wykorzystują ich działalność we własnych kolekcjach oraz pokazach mody.

Prada zachowuje również stałe związki ze światem kinematografii. Reprezentanci włoskiego domu mody pozostają stałymi bywalcami prestiżowego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji oraz stroją wielu gości festiwalowego czerwonego dywanu. W ramach marki Miu Miu Miuccia Prada pomaga również w realizacji filmów w serii Women’s Tales, które prezentują zdolności i zainteresowania najbardziej utalentowanych reżyserek filmowych w świecie kina współczesnego. Ostatnia kolekcja marki Prada promowana jest także między innymi przez film krótkometrażowy nakręcony przez słynnego duńskiego reżysera Nicolasa Windinga Refna.

Film Les 3 Boutons (reż. Agnès Varda) z serii Miu Miu Women's Tales. Źródło: https://www.youtube.com/@miumiu

Ten związek sztuki i mody stanowi doskonałe podsumowanie działalności domu mody Prady pod batutą jej słynnej dyrektor kreatywnej. Bo właśnie taki jest charakter kreacji oraz okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych proponowanych przez Miuccię Pradę. Jej ciuchy i oprawki są jak sztuka właśnie. Stale przecierają nowe szlaki, prowokują i przyciągają, nieraz bulwersują, ale nigdy nie pozwalają przejść obok siebie obojętnie.