Wczytuję dane...

Gdyby showbiznes miał twarz, nosiłby okulary Ray-Ban

Gdyby showbiznes miał twarz, nosiłby okulary Ray-Ban

Historia legendarnej marki, która stała się symbolem popkultury, świata filmu i muzyki.

Ray-Ban - w dosłownym znaczeniu " blokowanie światła ( od angielskiego "banish rays" ). Prosta, dosłowna nazwa, która sygnuje jedną z najbardziej kultowych marek wszechczasów. John Jacokb Bausch oraz Henry Lomb - ojcowie marki Ray-Ban - byli w swoim czasie innowatorami porównywalnmi dzisiaj do Steve'a Jobsa. Na początku XX wieku szkła blokujące promieniowanie słoneczne było nowoczesnym wynalazkiem. Podobnie jak twójca Apple, Bausch&Lomb przedstawili światu produkt innowacyjny, łączący piękno z użytecznością oraz pożądany przez masy na całym świecie. Marce Ra-Ban udało się jednak coś jeszcze: niczym huragan weszła na rynek w latach 40-stych XX wieku, a siła wiatru nie słabnie do dzisiaj.

1930: Praktyczna potrzeba matką kultowego wynalaznku

Historia marki Ray-Ban zaczyna się od konkretnej potrzeby, jaką wyraziła armia amerykańska. Air Force początkiem lat 30-tych XX wieku wybrało firmę optyczną Bausch&Lomb jako najbardziej wiarygodnego partnera w biznesie i poprosiło ich o stworzenie eleganckich i skutecznych w walce z promieniami słonecznymi okularów dla armi pilotów. Tak powstał uwielbiany do dzisiaj model Aviator.

Model Aviator na polu bitwy

Aviator stał się nieodłącznym atrybutem cieszącego się chwałą wśród Amerykanów generała Douglasa MacArthura. Fajka i okulary Ray-Ban - to dwa gadżety, z któymi nie rozstawał się kultowy generał. Jego słynne lądowanie na plaży w Filipinach podczas II Wojny Światowej uwiecznili obecni tam fotografowie. Tego dnia generał prezentował się wyjątkowo stylowo w Aviatorach.


1937: Tom Cruise urodzi się za 25 lat, a jego nieodłączny atrybut ujrzał właśnie światło dzienne

To w tym roku powstała marka Ray-Ban. Marketingowcy firmy twierdzili, że okulary służące dotkąd armii świetnie sprawdzą się też w życiu przeciętnego Johna Shmitha. W 1937 roku firma Bausch&Lomb stworzyła spółkę córkę o nazwie Ray-Ban i rozpoczęła sprzedaż modelu Aviator. Choć model ten cieszył się popularniością już w tamtych czasach, na lata największej świetności czekał jeszcze na urodziny Toma Criuse'a i jego wystąpienie w "Top Gun".

1938: Johny Depp jeszcze nie wie...

...ale w tym momencie na świat przychodzą okulary, które z dumą będzie nosił 60 lat póxniej w "Las Vegas Parano". Charakterystyczne kółko na mostku modelu Shooter służyć miało do... umieszania w nim papierosa. Legnda głosi, że model ten powstał na zamówienie wysoko postawionego pilota, który był nałogowym palaczem. Johny Deep może do dzisiaj nie wie, jak dodatkowo mógł wykorzystać kultowe okulary.

1952: Rodzi się legenda, noszona przez legendy

Ray-Ban przedstawia światu model " Wayfarer" ( tłum. "Wędrowiec" ) W tym momencie okulary Ray-Ban zostały zauważone przez gwiazdy kina, kultury, muzyki i sztuki, co zapoczątkowało wielki Boom. Model Wayfarer stał się elementem stylu buntowników i największych artystów tych czasów. Momentem przełomowym dla popularności tego modelu było pojawienie się filmu ,,The Blues Brothers". Pierwsze skojarzenie z tytułem filmu ? Dwóch stylowo ubranych braci w okularach przeciwsłonecznych. W okularach Ray-Ban ! To w tym czasie okulary przeciwsłoneczne stały się częścią mody a nie elementem funkcjonalnym. Model Wayfarer ozdabiał twarze m.in.: Michael'a Jackson'a , Blondi , Madonny, czy członków Depeche Mode i Queen. 

1961: Audrey Hepburn wprowadza Ray-Ban na czerwony dywan.

Ten rok to prawdziwy przełom w historii marki. Odkąd urocza Audrey Hepburn nie rozstawała się z okularami Ray-Ban na planie ,,Śniadanie u Tiffany'ego'' kobiety oraz cały Hollywood oszalał na punkcie gadżetów tej marki. Od 1962r. kultowe modele zdobią twarze pierwszoplanowych hitów kinowych, a co za tym idzie są coraz częściej widywane na ulicach całego świata. Paparazzi przyłapują w nich m.in. Johnego Deppa , Toma Cruisea , Jacka Nicholsona, Judea Law, Leonardo Dicaprio, Harissona Forda i wielu innych. Wielkie i silne osobowości, indywidualisci, buntownicy - to dla nich stworzono okulary Ray-Ban. 


Lata 70' to czas wielkiej filmowej kariery Ray-Banów. Na rynku pojawia się model balorama, a zaraz po jego powstaniu widzimy go na srebrnych ekranach na całym świecie. Noszą je między innymi ,,Faceci w czerni'' i Clint Eastwood w brudnym Harry. Od tego momentu łatwiej wymienić znanych aktorów , którzy nie nosili Ray-Banów niż tych, którym towarzyły one w najważniejszych rolach. Do grona aktorów szybko dołaczyli muzycy. Ray-Bany byly noszone przez gwiazdy idące pod prąd i wyznaczające kierunki. 
1967: Twardzi mężczyźni doszą baloramę w rytm rock'n'rolla 

1999: Ray-Ban zmienia wlaściciela - prosperita trwa.

W 1999r. marka posiadana przez Bausch and Lomb przechodzi w ręce Grupy Luxottica. Zmiana właściciela owocuje nowymi świeżymi pomysłami na promocję marki. Modele popularne w latach 70' z dumą są noszone również dzisiaj.

Ray-Ban: klasyczny produkt uwielbiany przez ponad 80 lat

Marka cały czas utrzymuje jakość, eksperymentuje z modelami i udoskonala technike. Niezmienne pozostają jednak wartości Ray-Bana: ponadczasowość, legendarny styl, odwaga, jakość, historia i dziedzictwo. Magazyn Time całkiem zasłużenie umieścił je na liście najsłynniejszych symboli Ameryki, zaraz obok Coca-coli , Harley-Davidsona i ketchupu Heinz.