Wczytuję dane...

Burberry – okulary z królewską tradycją

Burberry należy do najsłynniejszych i najbardziej cenionych angielskich domów mody. Producent na stałe zapisał się w historii stylu jako twórca luksusowych płaszczy czy skórzanych akcesoriów, które od wielu dekad znajdują swoich zwolenników pośród bywalców czerwonych dywanów. Sława Burberry dotarła również na dwór angielskiej rodziny królewskiej, dla której zaopatrywanie się w ich odzież jest już tradycją. Dziś słynny brytyjski producent to jednak nie tylko modne trencze, eleganckie buty czy szykowne torebki. Słynny, rozpoznawalny na całym świecie tartan zdobi teraz również stylowe okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne, które godnie dopełnią najbardziej wyrafinowane kreacje. Czytając nasz artykuł dowiesz się nieco więcej o historii domu mody Burberry. Opowiemy Ci o drodze, jaką przebyła marka na drodze do dzisiejszego sukcesu oraz opiszemy cechy charakteryzujące najciekawsze modele oprawek tego producenta.

Skromne początki angielskiej elegancji

Chiński filozof Laozi rzekł kiedyś: „Nawet najdalsza podróż zaczyna się od pierwszego kroku”. W przypadku Thomasa Burberry, którego podróż doprowadziła go na sam szczyt świata mody, ten pierwszy krok był bardzo skromny. W 1856 roku młody, 21-letni przedsiębiorca założył niewielki sklepik tekstylny w angielskiej miejscowości Basingstoke, której ówczesna populacja ledwo przekraczała 4500 mieszkańców. Fascynacja eksperymentami z materiałem oraz wcześniejsze doświadczenie nabyte w pracy z odzieżą sprawiły, że mężczyzna odważnie wkroczył w rzeczywistość biznesu i od tamtego momentu powoli, ale rzetelnie dążył do ustanowienia swojej pozycji na krajowym rynku.

Thomasowi Burberry nie zależało jednak wyłącznie na pieniądzach i statusie. Miał też swoją misję, jaką było stworzenie odzieży przeznaczonej do pracy na zewnątrz. Burberry wziął sobie za cel stworzenie ciuchów, które spełniałyby potrzeby lokalnych farmerów, rybaków i myśliwych. Ludzie pracujący na dworze musieli w końcu mierzyć się nie tylko z wyzwaniami dnia codziennego, ale także z największym zagrożeniem Wysp Brytyjskich – angielską pogodą.

Logo Burberry

Rewolucyjny wynalazek

Zwykło się mówić, że „potrzeba jest matką wynalazku”. Faktycznie, to właśnie potrzeba radzenia sobie z nieprzystępnymi warunkami pogodowymi pchnęła Thomasa Burberry’ego w stronę podjęcia próby wynalezienia nowego, nieprzemakalnego materiału. Sukces udało mu się osiągnąć w roku 1879, kiedy po raz pierwszy wykorzystał wynalezioną przez siebie tkaninę zwaną gabardyną. Średnia grubość materiału przy zachowaniu mocnych szwów sprawia, że materiał ten cechuje się izolacją ciepła oraz wysoką wytrzymałością przy jednoczesnym zachowaniu lekkości. Ponadto gabardyna jest także oddychająca i nieprzemakalna. Była więc prawdziwą rewolucją w kontekście odzieży przeciwdeszczowej, która wcześniej była gruba i ciężka. Gabardyna została opatentowana w roku 1888 i od tamtego czasu stała się jednym z fundamentów firmy.

Materiał Thomasa Burberry’ego okazał się doskonałym rozwiązaniem nie tylko na English weather. Wysoka klasa gabardyny oraz jej właściwości sprawiły, że wykonana z niej odzież szybko znalazła się na wyposażeniu alpinistów, lotników, a nawet polarników. Ubrania wyprodukowane przez Burberry zostały wykorzystane między innymi przez Fridtjofa Nansena – norweskiego podróżnika badającego północne koło podbiegunowe. Na początku XX wieku odzież z gabardyny marki Burberry została wykorzystana również przez pionierów badających śnieżne pustynie Antarktydy. W roku 1911 miał ją na sobie Roald Amundsen – lider pierwszej wyprawy, która dotarła na biegun południowy. Z kolei trzy lata później, w roku 1914 wykorzystana została przez Ernesta Shackletona podczas pionierskiej podróży przez Antarktykę. Burberry zaopatrywało w odzież dostosowaną do ciężkich warunków również himalaistów oraz lotników. Miał ją na sobie George Mallory podczas swoich prób zdobycia Mount Everest oraz Edward Maitland, który wykorzystał kostium z gabardyny podczas swojego rekordowego lotu balonem powietrznym. Burberry – wówczas jeszcze pod nazwą Burberry’s – symbolicznie podkreśliło swój związek ze światem awiatorów sponsorując rekordowy lot samolotem wykonany przez Arthura Cloustona i Betty Kirby-Green. Para dotarła z Croydon do Cape Town w samolocie ochrzczonym nazwiskiem założyciela firmy, mając na sobie gabardynową odzież dostarczona przez fundatora podróży.

Gabardyna do dnia dzisiejszego uznawana jest za jedno z najważniejszych dokonań utożsamianych z domem mody Burberry oraz jego założycielem i wynalazcą materiału. Wciąż stosowana jest również w niektórych projektach marki.

Trencz Burberry

Prosto z okopów, czyli historia pewnego płaszcza

We wczesnych latach XX wieku Burberry zdecydował się wesprzeć armię angielską produkując nowy rodzaj wojskowego płaszcza, który zastąpiłby ciężki i niewygodny model stosowany wcześniej. Założyciel opisywanego przez nas domu mody postanowił wykorzystać swój wynalazek gabardyny i stworzył jego nowoczesną odmianę charakteryzującą się wyższym poziomem wytrzymałości oraz lekkością, które doskonale sprawdziły się w modelu płaszcza stosowanym przez żołnierzy.

Wraz z nadejściem I wojny światowej płaszcz wynaleziony przez dom mody Burberry znalazł się na ogólnym wyposażeniu armii angielskiej i – zapożyczając nazwę od angielskiego słowa opisującego okopy – stał się znany pod nazwą trencza. W tej odsłonie był on w pełni dostosowany do potrzeb militarnych. Jednak po zakończeniu wojny popularność płaszcza znacznie wykroczyła poza armię, zaczęły być coraz częściej wykorzystywane pośród ludności cywilnej. Przez dekady trencze stały się znakiem rozpoznawczym gwiazd takich jak Humphrey Bogart czy Audrey Hepburn, dzięki czemu do dnia dzisiejszego kojarzone są z wyszukanym, retro stylem. Ich charakter znacząco zmienił się od wojskowych początków.

Tartan Burberry

Skąd wziął się kultowy tartan Burberry?

Po I wojnie światowej Burberry wytworzył również element, który stał się jego najważniejszym znakiem rozpoznawczym. Jest nim słynny tartanowy wzór, który do dnia dzisiejszego definiuje angielski dom mody oraz stanowi część wszystkich najważniejszych kreacji marki. Co ciekawe, pierwotnie wykorzystywany on był wyłącznie w podszewkach trenczowych płaszczy. Akcent ten powstał z inspiracji tradycyjnymi szkockimi tartanami rodowymi. Dziś beżowa kratka przecinana czarnymi, czerwonymi i białymi liniami eksponowana jest na torebkach, butach, koszulach, a nawet szalikach. To jednak nie wszystko – tartan Burberry stanowi również znak rozpoznawczy spotykany na najlepszych oprawkach okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych marki.

Angielskie dziedzictwo

Dom mody Burberry stanowi obecnie jeden z najważniejszych symboli angielskiego stylu. Marka dumnie reprezentuje swoje brytyjskie dziedzictwo i aktywnie promuje lokalny styl życia oraz ubioru. Przez lata kreacje Burberry stały się niekwestionowaną kwintesencją angielskiego szyku. Dom mody od wielu dekad pochwalić może się zaświadczeniem Royal Warrant przekazywanym przez rodzinę królewską markom współpracującym z monarchią brytyjską. Burberry dostarczało rodzinie Windsorów odzież przeznaczoną na trudniejsze warunki pogodowe. Ponadto w niedawnych latach dom mody został również odznaczony Queen’s Award for Enterprise, który przyznany został za sukcesy na polu eksportu odzieży brytyjskiej. Z rekomendacjami tej klasy trudno dziwić się, że projektanci domu mody podkreślają typowo angielską stronę charakteru swoich projektów.

Okulary w brytyjskim szyku

Obecnie dom mody Burberry charakteryzuje się nie tylko szeroką selekcją kultowych płaszczy, torebek i obuwia. Od wielu lat angielski producent oferuje również szeroki wybór najwyższej klasy okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych. Oprawki Burberry wytwarzane są w partnerstwie z prestiżowym, włoskim producentem Luxottica, która odpowiada również za ekskluzywne marki takie jak Ray-Ban, Prada, Miu Miu, Dolce & Gabbana, Oakley, Persol czy Versace.

Wszystkie okulary oferowane przez markę Burberry łączą wyrafinowany design ze skrupulatną sferą techniczną, przez co pozostają zgodne z tradycją marki. Klasyczne elementy, które stały się częścią historii marki wykorzystywane są w nowy, oryginalny sposób zgodny z obecnymi trendami. Oprawki z oferty domu mody często wykorzystują barwy ikonicznego tartanu, który stał się najważniejszym znakiem rozpoznawczym marki. Dzięki swoim cechom charakterystycznym stanowią idealne połączenie klasycznej elegancji haute couture z nowoczesnym, buntowniczym stylem wyrażającym indywidualny charakter właściciela. Ponadto wszystkie okulary Burberry są również ręcznie wykonane, dzięki czemu otrzymujesz gwarancję, że do Twoich rąk trafi w pełni oryginalny, niepowtarzalny produkt.