Wczytuję dane...

Jak zmieniały się kształty okularów na przestrzeni lat? Przegląd mody okularowej

Zgodnie z doniesieniami badaczy historia okularów rozpoczyna się w starożytności. Według przekazów cesarz rzymski Neron korzystał z wklęsłego szmaragdu podczas oglądania walk gladiatorów. Kamień szlachetny pełnił tutaj funkcję prymitywnych okularów, niwelując krótkowzroczność władcy. Arabski uczony i astronom Ibn al-Heitam (ok. 965-1040 r. n.e.) jako pierwszy zasugerował, że wygładzone soczewki mogą pomóc osobom z wadami wzroku. Niestety jego pomysł, aby użyć wycinków szklanej kuli do optycznego powiększania obiektów znalazł praktyczne zastosowanie dopiero wiele lat później. Pomysł Araba stał się rzeczywistością kiedy w XIII w. włoscy zakonnicy opracowali soczewkę wykonaną z kryształu i kwarcu, która powiększała czytane litery.

Okulary w formie, jaką znamy dziś pojawiły się na początku XVIII w. Największy problem od zawsze stanowiło stabilne i komfortowe dopasowanie okularów do twarzy. Opracowanie wygodnej i uniwersalnej pod kątem anatomicznym oprawy szkieł stanowiło długi proces na przestrzeni wielu lat. Jak kształtowała się historia opraw okularowych? W poniższym artykule prześledzimy ją, skupiając się na najpopularniejszych modelach.

Różne  typy oprawek

Okulary lenonki – początki mody okularowej

Okulary o krągłym kształcie soczewek, potocznie nazywane „lenonkami” uważane są ja jedne z najchętniej noszonych modeli na świecie. Swoją nazwę zawdzięczają brytyjskiemu muzykowi, Johnowi Lennonowi, który je spopularyzował. Okulary tego typu były znane w Anglii już od około 1880 roku pod nazwą „windsor spectacles” lup po prostu „windsor”. Zauszniki „windsorów z cieńkich metalowych drutów były sprężyste oraz zawinięte na końcu, a szkła były delikatnie spłaszczone.

Lenonki do dziś pozostają w modzie i pojawiają się w ofertach wielu producentów okularów. Budowa ich jest bardziej dostosowana do współczesnych trendów, a tym co pozostało z klasyki są okrągłe szkła. Okulary w tym kształcie występują w różnych rozmiarach i kolorach i warto dobierać je zawsze indywidualnie do rozmiaru i kształtu twarzy.

Okulary Ray-Ban – najbardziej znany producent klasycznych oprawek

Ray-Ban to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i innowacyjnych marek okularów na świecie. To marka, która w historii mody okularowej zostawiła ślad nieporównywalny do żadnej innej firmy. Wśród klasycznych kształtów okularów są aż trzy są kojarzone z marką Ray-Ban, która rozpowszechniła je na światowym rynku.

Okulary Aviatory

Ikony klasyki – okulary Aviatory powstały w pracowni Bausch&Lomb, macierzystej firmy Ray-Ban. Powstały w 1929r., i pierwotnie miały chronić oczy pilotów armii amerykańskiej. Były lżejsze niż noszone pwcześniej gogle i przez to bardziej praktyczne na polu walki. Po wojnie zdobyły serca cywili i niemal od razu zaczęły być kopiowane przez konkurencję. Popularność aviatorów wzrosła, kiedy w czasie II Wojny Światowej świat obiegły zdjęcia generała Douglasa MacAthura, który pojawił się w nich na terenie Filipin, które pomógł wyzwolić spod japońskiej okupacji.

Oprawy okularowe typu aviator do dziś cieszą się wielką popularnością – ich charakterystyczny kształt z dwoma lub nawet trzema mostkami jest szeroko rozpoznawalny. Ich forma oddziałuje na wyobraźnię projektantów mody i stylistów, a modele inspirowane aviatorami można znaleźć wśród topowych kolekcji. 

Okulary Wayfarer

Okulary Wayfarer (z ang. „Wędrowiec” lub „Podróżnik”) powstały w latach 50. pracowni Bausch&Lomb. Były jednym z pierwszych modeli okularów przeciwsłonecznych z niemetalowymi oprawami. Inspiracją dla ich wyglądu miał być legendarny amerykański samochód- Cadillac. Początkowo miały bardziej koci kształt, który z czasem ewoluował w formę okularów, jaką znamy dziś. Właśnie ten model okularów można oglądać w kultowym już „Śniadaniu u Tiffaniego”, jak i „The Blues Brothers”. Okulary Wayfarer są nadal jednym z najchętniej kupowanych modeli RayBan.

Okulary Clubmaster

Model Clubmaster to okulary posiadające wyrazistą, prostą górę oprawek z tworzywa oraz delikatnie zaokrągloną, najczęściej metalową dolną część. Tarcze okularów połączone są efektownym, cienkim metalowym mostkiem. Marka Ray-Ban, która w latach 60. i 70. zdominowała rynek okularów, wypuściła swoją wersję tego kultowego modelu, zdobywając przewagę w sprzedaży nad pierwotnym producentem. Ze względu na ponadczasową popularność, okulary Wayfarer i Clubmaster są wybierane przez gwiazdy estrady i największe światowe sławy. W artykule poświęconym okularom gwiazd piszemy więcej o modelach Wayfarer i Clubmaster – zachęcamy do poznania ich historii.

Okulary kocie oczy – kobiecość w najlepszym wydaniu

Koci kształt opraw wywodzi się z lat 30. Jego inicjatorką była amerykanka Altina Schinasi, dla której inspiracją były weneckie maski. Projektantka dostrzegła niewielki wybór kobiecych kształtów okularów w salonach optycznych tamtych czasów. Oprawki typu kocie oczy początkowo nie cieszyły się zainteresowaniem, po czasie jednak zdobyły serca kobiet i spopularyzowały się w latach 50., na stałe przechodząc do kanonu mody okularowej.

Również gwiazdy estrady i kina dostrzegły urok okularów o kocim kształcie. W tym podkreślającym zmysłowy urok i kobiecość fasonie chodziły Marylin Monroe, Audrey Hepburn czy Diana Spencer w późniejszym czasie.

Okulary muchy – oversize kiedyś i dziś

Okulary muchy to to duże okulary w rozmiarze XXL, zakrywające znaczną część twarzy. Nazwę zawdzięczają oczom muchy, które zajmują dużą część głowy owada. Ten fason okularów królował w latach 60. i 70. XX w, a spopularyzowała go jednak z ikon stylu tamtych czasów - Jackie Kennnedy, ówczesna Pierwsza Dama USA. Okulary muchy szybko zyskały popularność wśród gwiazd ekranu i estrady, które mogły się za nimi ukryć przed oślepiającym błyskiem fleszy. Moda na duże okulary rozpowszechniła się, gdyż kobiety szybko zaczęły naśladować swoje idolki i do dziś okulary muchy są często wybieranym kształtem.

Okulary futurystyczne – co przyniesie przyszłość?

Moda okularowa cały czas ewoluuje. Kształty okularów przestają być klasyczne a projektanci coraz częściej eksperymentują, decydując się na ożywienie ich, poprzez użycie nietypowych materiałów, kolorów czy łączenia wzorów. Trendy w modzie okularowej rozwijają się w kierunku różnorodnych form, promując z jednej strony okulary oversize, o bogatym zdobieniach, biżuteryjne jak i okulary minimalistyczne o prostym wzornictwie i małych szkłach.

Przyszłość i związany z nią postęp w dziedzinie technologii, z pewnością będzie miał również wpływ na modę okularową i dalsze jej kierunki rozwoju. Okulary przyszłości mogą być gadżetami elektronicznymi – prace nad prototypami są już od lat prowadzone przez technologicznych gigantów.

Podsumowanie

Wspomniane w powyższym artykule kształty okularów to historia mody okularowej opisana przez pryzmat najlepszych jej osiągnięć. Najbardziej kultowe i charakterystyczne modele okularów powracają sezonowo w nowych odsłonach a moda na nie trwa, mimo że najstarsze z nich obecne są już od ponad stu lat na rynku optycznym. Jakie będą okulary przyszłości? Czy moda okularowa zaskoczy nas jeszcze i w jakim kierunku będzie podążać ? Możemy domyślać się tego, obserwując nowe propozycje projektantów i śledząc nowinki technologiczne.